Vrijdag

10 januari 2020
Pand P (Leenderweg 65, 5614 HL Eindhoven)

Op de vrijdag van NSFF 2020 staan er een filmische wervelwind, lezing van David Robinson, en meesterlijke Franse komedie op het programma. Let op bij het bestellen van je tickets dat er ook voordelige dagkaarten beschikbaar zijn!

Mocht je van ver komen, dan kun je als festivalbezoeker tussen 8 en 13 januari 2020 voordelig overnachten in The Student Hotel. Gebruik de promocode SILENTFILM bij het reserveren van een hotelkamer voor 10% korting!

 

16:00 uur
MAN WITH A MOVIE CAMERA
SU, 1929
66 minuten
Regie: Dziga Vertov
Cast: Mikhail Kaufman

De Russische experimentele silent film (uit de Sovjet tijd) MAN WITH A MOVIE CAMERA uit 1929 is geen film, maar een visuele belevenis. Geregisseerd door Dziga Vertov en gemonteerd door zijn vrouw Elizaveta Svilova, is deze documentaire (met ook in scène gezette fragmenten) een wervelende masterclass in filmtechniek. Drie jaar handwerk ging eroverheen voordat de film klaar was.

Destijds werd de film verguisd, en collega-filmmaker Sergei Eisenstein noemde het zelfs ‘pointless camera hooliganism’, maar tegenwoordig wordt de film beschouwd als een van de hoogtepunten in de filmhistorie.

MAN WITH A MOVIE CAMERA wordt LIVE muzikaal begeleid door Meg Morley.

 

19:00 uur
LEZING: ‘THE FORGOTTEN STAR’

David Robinson

Filmhistoricus en Chaplin-biograaf David Robinson houdt een lezing over de vergeten ster Aimée Campton. Deze is gratis toegankelijk! Fragmenten van haar ‘Maud films’ worden LIVE muzikaal begeleid door Daan van den Hurk (piano).

‘Een jaar geleden zou je nul op het rekest hebben gekregen als je had gezocht naar Aimée Campton in de annalen van de filmgeschiedenis,’ schrijft Robinson. ‘Sindsdien zijn er echter twee van haar films opgedoken, waarin haar charme en inventiviteit duidelijk naar voren komen. De Fransen konden geen genoeg van haar krijgen tijdens haar twintig jaar spannende carrière in Parijs – een carrière die eveneens om mysterieuze redenen onder het tapijt is geveegd.

‘Aimée was van Engelse origine. Ze werd geboren in 1882 in Brighton als Emily Cager, en werd een van de danseressen in The Tiller Girls – de eerste dansgroep ter wereld die ‘precision dance’ beoefende. In 1900 traden The Tiller Girls op in het Parijse theater Folies Bergère, en Emily blonk uit door haar persoonlijkheid, zang en schattige Engelse accent. Binnen het jaar was Aimée Campton – zoals ze zich nu noemde – een ster, en trouwde ze met de grote Franse acteur/comedian Charles Prince (beter bekend onder zijn pseudoniem Rigadin). Hierna trad ze geregeld in haar eentje op. Tussen de bedrijven door werkte ze samen met de knappe acteur René Hervil, en maakten ze een aantal films waarin ze het personage Maud speelde. De films lanceerden de carrière van Hervil als succesvolle regisseur. De twee films met Maud die onlangs opdoken zitten bijzonder slim en geraffineerd in elkaar: je zou zelfs kunnen stellen dat de oudste, LES CHARMES DE MAUD (1912), de eerste aanzet is geweest voor de MeToo-discussie.

‘Na afloop van de Eerste Wereldoorlog waaide er een herontdekt chauvinisme door Frankrijk, en Aimée, met haar schattige accent, kon het van de een op andere dag schudden. Aan de weg gezet, vond ze troost in de armen van de nieuwe uitbater van Folies Bergère, Paul Derval, met wie ze samenbleef tot haar dood in 1930.’

 

20:00 uur
LES DEUX TIMIDES
FR, 1928
77 minuten
Regie: René Clair
Cast: Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Véra Flory, Jim Gérald, Françoise Rosay

In de Franse komedie LES DEUX TIMIDES (Engelse titel: TWO TIMID SOULS) staat een man terecht voor het mishandelen van zijn vrouw. Mede door toedoen van zijn nerveuze advocaat verdwijnt hij achter de tralies. Wanneer hij vrijkomt, neemt hij wraak door dezelfde vrouw te verleiden waar zijn advocaat inmiddels een oogje op heeft, maar te ‘timide’ voor is om haar ten huwelijk te vragen.

LES DEUX TIMIDES is luchtig, scherp en elegant; het handelsmerk van René Clair. Hij was een van de grootste Franse regisseurs van zijn tijd, bekend van onder andere THE PHANTOM OF THE MOULIN-ROUGE (1925) en zijn doorbraak ENTR’ACTE (1924).

De film wordt LIVE muzikaal begeleid door Maud Nelissen (piano).