Donderdag en vrijdag

Donderdag 9 januari 2020
Pand P (Leenderweg 65, 5614 HL Eindhoven)

Donderdagavond is de openingsavond van NSFF 2020. Bestel je tickets via onze ticket pagina.

Mocht je van ver komen, dan kun je als festivalbezoeker tussen 8 en 13 januari 2020 voordelig overnachten in The Student Hotel. Gebruik de promocode SILENTFILM bij het reserveren van een hotelkamer voor 10% korting!

 

20:00 uur
THE SPANISH DANCER
USA, 1923
104 minuten
Regie: Herbert Brenon
Cast: Pola Negri, Antonio Moreno, Wallace Beery, Kathlyn Williams, Gareth Hughes

Het gebeurt nog regelmatig: twee films gebaseerd op hetzelfde bronmateriaal die in hetzelfde jaar tegen elkaar strijden om de gunst van de bioscoopbezoeker. Dit fenomeen is al zo oud als de weg naar Rome.

Of Madrid, in dit geval, want in 1923 kruisden THE SPANISH DANCER en ROSITA de degens, beide geïnspireerd op de opera Don César de Bazan uit 1872.

THE SPANISH DANCER wordt unaniem beschouwd als de beste van de twee, niet in de laatste plaats door Pola Negri. Zij steelt de show als zangeres en toekomstvoorspelster, die de jaloerse Spaanse koning van haar lijf probeert te houden.

Ook in haar persoonlijke leven wond ze iedereen om haar vinger, inclusief de pers. Ze was naast actrice stijlicoon, leefde flamboyant en exorbitant, en kwam ze niet in haar witte Rolls-Royce (met witte fluwelen bekleding en ivoren deurklinken) aanrijden, dan liep ze wel met haar huisdier over Sunset Boulevard. Het begrip ‘huisdier’ werd door Negri ruim opgevat, gezien ze nog wel eens met een tijger de deur uit wilde gaan.

THE SPANISH DANCER (1923) wordt vertoond op donderdag 9 januari 2020, om 20:00 uur in Pand P, Eindhoven. De LIVE muzikale begeleiding van deze silent film wordt verzorgd door Daan van den Hurk (piano) en Tijn van der Sanden (gitaar).

 

 

Vrijdag 10 januari 2020
Pand P (Leenderweg 65, 5614 HL Eindhoven)

Op de vrijdag van NSFF 2020 staan er een filmische wervelwind, lezing van David Robinson, en meesterlijke Franse komedie op het programma. Let op bij het bestellen van je tickets dat er ook voordelige dagkaarten beschikbaar zijn!

 

16:00 uur
MAN WITH A MOVIE CAMERA
SU, 1929
66 minuten
Regie: Dziga Vertov
Cast: Mikhail Kaufman

De Russische experimentele silent film (uit de Sovjet tijd) MAN WITH A MOVIE CAMERA uit 1929 is geen film, maar een visuele belevenis. Geregisseerd door Dziga Vertov en gemonteerd door zijn vrouw Elizaveta Svilova, is deze documentaire (met ook in scène gezette fragmenten) een wervelende masterclass in filmtechniek. Drie jaar handwerk ging eroverheen voordat de film klaar was.

Destijds werd de film verguisd, en collega-filmmaker Sergei Eisenstein noemde het zelfs ‘pointless camera hooliganism’, maar tegenwoordig wordt de film beschouwd als een van de hoogtepunten in de filmhistorie.

MAN WITH A MOVIE CAMERA wordt LIVE muzikaal begeleid door Meg Morley.

 

19:00 uur
LEZING: ‘THE FORGOTTEN STAR’

David Robinson

Filmhistoricus en Chaplin-biograaf David Robinson houdt een lezing over de vergeten ster Aimée Campton. Deze is gratis toegankelijk! Fragmenten van haar ‘Maud films’ worden LIVE muzikaal begeleid door Daan van den Hurk (piano).

‘Een jaar geleden zou je nul op het rekest hebben gekregen als je had gezocht naar Aimée Campton in de annalen van de filmgeschiedenis,’ schrijft Robinson. ‘Sindsdien zijn er echter twee van haar films opgedoken, waarin haar charme en inventiviteit duidelijk naar voren komen. De Fransen konden geen genoeg van haar krijgen tijdens haar twintig jaar spannende carrière in Parijs – een carrière die eveneens om mysterieuze redenen onder het tapijt is geveegd.

‘Aimée was van Engelse origine. Ze werd geboren in 1882 in Brighton als Emily Cager, en werd een van de danseressen in The Tiller Girls – de eerste dansgroep ter wereld die ‘precision dance’ beoefende. In 1900 traden The Tiller Girls op in het Parijse theater Folies Bergère, en Emily blonk uit door haar persoonlijkheid, zang en schattige Engelse accent. Binnen het jaar was Aimée Campton – zoals ze zich nu noemde – een ster, en trouwde ze met de grote Franse acteur/comedian Charles Prince (beter bekend onder zijn pseudoniem Rigadin). Hierna trad ze geregeld in haar eentje op. Tussen de bedrijven door werkte ze samen met de knappe acteur René Hervil, en maakten ze een aantal films waarin ze het personage Maud speelde. De films lanceerden de carrière van Hervil als succesvolle regisseur. De twee films met Maud die onlangs opdoken zitten bijzonder slim en geraffineerd in elkaar: je zou zelfs kunnen stellen dat de oudste, LES CHARMES DE MAUD (1912), de eerste aanzet is geweest voor de MeToo-discussie.

‘Na afloop van de Eerste Wereldoorlog waaide er een herontdekt chauvinisme door Frankrijk, en Aimée, met haar schattige accent, kon het van de een op andere dag schudden. Aan de weg gezet, vond ze troost in de armen van de nieuwe uitbater van Folies Bergère, Paul Derval, met wie ze samenbleef tot haar dood in 1930.’

 

20:30 uur
LES DEUX TIMIDES
FR, 1928
77 minuten
Regie: René Clair
Cast: Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Véra Flory, Jim Gérald, Françoise Rosay

In de Franse komedie LES DEUX TIMIDES (Engelse titel: TWO TIMID SOULS) staat een man terecht voor het mishandelen van zijn vrouw. Mede door toedoen van zijn nerveuze advocaat verdwijnt hij achter de tralies. Wanneer hij vrijkomt, neemt hij wraak door dezelfde vrouw te verleiden waar zijn advocaat inmiddels een oogje op heeft, maar te ‘timide’ voor is om haar ten huwelijk te vragen.

LES DEUX TIMIDES is luchtig, scherp en elegant; het handelsmerk van René Clair. Hij was een van de grootste Franse regisseurs van zijn tijd, bekend van onder andere THE PHANTOM OF THE MOULIN-ROUGE (1925) en zijn doorbraak ENTR’ACTE (1924).

De film wordt LIVE muzikaal begeleid door Maud Nelissen (piano).