5 januari: RICHARD WAGNER

Voorpremière van het NSFF tijdens de concertserie ZOLDERKAMERTJESKLASSIEK

5 januari om 19:30

Bestel hier uw tickets!

RICHARD WAGNER (DE 1913)
Carl Froelich, 72′
met originele muziek van Guiseppe Becce
uitgevoerd door Daan van den Hurk (piano) en Maaike Peters (cello)


Guiseppe Becce als Richard WagnerTer ere van de 30e sterfdag van Wagner maakte regisseur Carl Froehlich deze ‘biopic’. Iets gedramatiseerd, zoals dat hoort in een speelfilm, wordt het leven en werk van de componist laten zien. In deze, letterlijk, kleurrijke film zien we Wagner zijn reizen en zijn verbanning naar Zwitserland, zijn ontmoetingen met bekende tijdgenoten zoals Franz Liszt en Giacomo Meyerbeer, maar ook al zijn grote operawerken, die op sprookjesachtige wijze verfilmd zijn.

 

 

Zoals alle films van vóór 1930 werd ook deze met live muziek begeleid. De zeer getalenteerde filmcomponist Guiseppe Becce (die tevens de hoofdrol van Wagner vertolkt) kreeg de opdracht de muziek te schrijven. Het oorspronkelijke idee was om natuurlijk Wagner zijn eigen muziek onder de opera’s te laten klinken, maar de filmmakers stuitten op weerstand. Er zaten nog rechten op de muziek en Wagner zijn erfgenamen vroegen een torenhoog bedrag om de muziek te gebruiken. Maar daar heeft Becce iets op gevonden. Hij componeerde op briljante wijze muziek in de stijl van de opera’s en imiteerde de originele melodieën zodanig dat ze duidelijk herkenbaar bleven. In het archief van het EYE Filmmuseum vond filmpianist Daan van den Hurk een fotokopie van Becce zijn muziek, inclusief de Wagner-imitaties. De film zal deze avond dan ook met deze originele muziek worden begeleid, bewerkt in een versie voor piano en cello.

 

Hoe Wagner in de film wordt weergegeven is geheel in lijn met hoe het beeld van hem 1913 was. Wagner zijn erfgenamen, met name zijn vrouw Cosima, de dochter van componist Franz Liszt, hebben er alles aan gedaan om zijn reputatie zo hoog mogelijk te houden. De historische onjuistheden kan de filmmakers dan ook niet aangerekend worden. Zij wisten waarschijnlijk niet beter. In grove lijnen is de film echter wel degelijk waarheidsgetrouw, en is boven alles een ode aan prachtige muziek. En voor ons, honderd jaar later, vooral aan de prachtige muziek van Guiseppe Becce.